Golongan transgender mahu masyarakat lebih terbuka terima keputusan Mahkamah Rayuan

Golongan transgender mahu masyarakat lebih terbuka terima keputusan Mahkamah Rayuan 
 
"Dengan keputusan tersebut diharapkan tidak wujud lagi diskriminasi untuk golongan seperti kami, 
 
hak dan keselamatan kami terutamanya lebih terjamin" Golongan transgender (Gambar Fail) 
 
KUALA LUMPUR: Mahkamah Rayuan pada Jumaat memutuskan bahawa tidak menjadi kesalahan bagi lelaki transgender untuk berpakaian wanita.

Sehubungan dengan itu, beberapa golongan transgender yang dihubungi Astro AWANI mahu masyarakat lebih bersikap terbuka dengan keputusan tersebut.

Rahman Arzmi (bukan nama sebenar) yang bertugas sebagai Pegawai Komunikasi dari sebuah syarikat swasta berharap keputusan tersebut akan  menjadikan golongan sepertinya berasa lebih selamat selepas ini.

“Dengan keputusan tersebut diharapkan tidak wujud lagi diskriminasi untuk golongan seperti kami, hak dan keselamatan kami terutamanya lebih terjamin.

Keputusan ini juga diharapkan agar golongan transgender lebih berani menyuarakan pendapat” katanya yang mula menyedari lebih ke arah kewanitaan sejak di bangku sekolah menengah.

Rahman memberitahu, dia mula keliru dengan identiti diri ketika di alam persekolahan dan sering dibuli kerana dianggap berbeza dengan rakan yang lain.

“Apabila melanjutkan pelajaran di luar negara, di mana persekitarannya tidak menghakimi cara dan pemakaian saya, ia membuat saya mula mengenali diri dan lebih yakin untuk mengikut naluri wanita itu.

Balik ke Malaysia saya teruskan keyakinan dengan  berpakaian wanita di tempat kerja pula dan bernasib baik majikan tiada masalah dengan cara saya” cerita Rahman yang sudah 10 tahun menjadi transgender dan berpakaian seperti wanita ke tempat kerja.

Bagi Regina Ibrahim yang bekerja sebagai artis berkata, masyarakat perlu belajar menerima perbezaan seseorang individu.

“Setiap individu mempunyai cara tersendiri dalam mengekspresi identiti diri dan itu yang perlu dihormati.

Ini dinamakan Sogie iaitu ‘Sexual Orientation, Gender Identity and Expression’  yang mana tidak semua masyarakat kita memahaminya” kata Regina.

Regina yang mengikut rapat kes Mahkamah Rayuan berkenaan berkata golongan transgender sering dianggap serong oleh masyarakat.

“Golongan transgender selalu dianggap mental (gila) oleh masyarakat dan bertentangan dengan hukum Tuhan, namun saya percaya setiap dari kita punya cara sendiri untuk berhubung dengan Penciptanya” kata Regina.

Sementara itu, bagi Rozz Ritzman seorang penyanyi kelab merasakan keputusan tersebut bagai memberi kelegaan bagi golongan transgender sepertinya.

“Bila mengetahui golongan seperti kami dapat pergi ke tempat kerja dan berkerja tanpa gangguan adalah satu kelegaan.

Majoriti golongan transgender yang berada di negara ini bukan pelacur atau penjenayah. Mereka adalah orang biasa yang mempunyai kerjaya, dan keputusan ini adalah bagi melindungi hak-hak golongan transgender  untuk meneruskan pekerjaan tanpa mengalami gangguan” kata Rozz yang turut merujuk kepada sebuah kes mak andam di Negeri Sembilan yang dicekup jabatan agama ketika bekerja.

"Tindakan menahan Mak Andam transgender ketika sedang bekerja ketika itu adalah keterlaluan" kata Rozz.

Rozz turut menyeru masyarakat agar tidak terus mencemuh golongan transgender dan lebih bersikap menerima.

Keputusan Mahkamah Rayuan dilakukan selepas rayuan tiga transgender yang beragama Islam iaitu Muhammad Juzaili Mohd Khamis, Shukor Jani and Wan Fairol Wan Ismail yang menyatakan Seksyen 66 Undang-Undang Syariah tidak sah dari segi perlembagaan.

Mereka dakwa seksyen itu mendiskriminasi hak bersuara, hak untuk bergerak dan hak mereka untuk hidup tanpa diganggu.

Panel tiga hakim Mahkamah Rayuan yang diketuai Datuk Mohd. Hishamudin Mohd Yunus yang termasuk Hakim Aziah Ali dan Lim Yee Lan membuat keputusan Seksyen 66 Enakmen Syariah (Negri Sembilan) 1992 tidak sah dari segi perlembagaan melalui Perlembagaan Persekutuan Artikel 5, 8,9 dan 10 lapor Malaysian Insider pada Jumaat.

Keputusan itu sekaligus mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi pada bulan Oktober 2012 yang memutuskan mereka perlu mematuhi enakmen itu kerana mereka adalah golongan Muslim dan dilahirkan lelak


Read more at: http://www.astroawani.com/news/show/golongan-transgender-mahu-masyarakat-lebih-terbuka-terima-keputusan-mahkamah-rayuan-47939?cp

0 comments: