Star Trek kini di China


Bangunan ibu pejabat baharu syarikat milik Liu yang sama bentuknya dengan Starship Enterprise, US Sains Fiksyen Movie Series Star Trek.

Liu Dejian mungkin tidak berpeluang berlakon dalam filem popular Star Trek. Mungkin juga dia tak berpeluang ‘menaiki’ Starship Enterprise – ‘kapal angkasa’ yang digunakan dalam filem tersebut.
Namun kerana dia kaya raya, Liu Dejian berjaya memenuhi minatnya terhadap kapal angkasa itu dengan membina Starship Enterprisenya sendiri.
Liu Dejian, perintis kepada pembangunan Syarikat NetDragonWebsoft,adalah peminat filem Star Trek.

Kini Starship Enterprise yang luasnya kira-kira sama dengan tiga padang bola itu tersergam megah di Wilayah Fujian, China. Bangunan itu mengambil masa empat tahun untuk disiapkan dengan konsep rekaan dalamannya juga seperti Starship Enterprise.
Apa yang lebih menarik Liu turut melengkapkan pejabatnya itu dengan pelbagai permainan berasaskan internet serta sebuah pawagam.
Replika Starship Entersprise yang sebenar.

Ia mengambil masa 4 tahun, sejak oktober 2010 hingga oktober 2014. $160 million untuk bina 260m(pjng) x 100m(lebar) serta 6 tingkat.

NetDragon adalah syarikat pembangunan Game
pembinaan bangunaan yang mengambil masa selama 4 tahun untuk siap

bangunan HQ syarikat beliau yang diinspirasikan daripada USS Enterprise

Ruang pejabat yang lengkap telah dibina oleh perintis NetDragon Websoft’s, Liu Dejian
Bangunan yang dilengkapi dengan 3 padang bola dengan kos 1 billion yuan (HK $1.27 billion). Dengan bercirikan slide logam daripada tingkat 3 hingga tingkat bawah sekali serta pintu slide yang automatik  diantara ruang kerja.

Portal People Daily Online melaporkan, Liu yang merupakan peminat tegar Star Trek membelanjakan lebih RM600 juta bagi membina ibu pejabat baharu syarikatnya dengan menggunakan model Starship Enterprise.
Liu, 43, adalah pemilik syarikat penyedia perkhidmatan internet paling popular di China dan kekayaannya dianggarkan lebih RM 2.1 bilion. Dia juga merupakan antara orang pertama yang membangunkan game internet di China.




0 comments: