Kecerdasan Emosi rangsang kehidupan lebih positif

Kecerdasan emosi (emotional quotion- EQ)sesuatu yang sangat penting dalam kehidupan berumah tangga. Kecerdasan emosi ditafsirkan sebagai satu kemampuan pada diri seseorang untuk mengenali perasaan diri sendiri dan orang lain.
Ia juga bermaksud kemampuan seseorang untuk mengolah emosinya supaya memperoleh emosi yang yang memberi kesan baik kepada diri sendiri dan orang lain.
Dalam erti kata lain, kecerdasan emosi merujuk kepada kemampuan seseorang untuk mencerap, memakai, memahami dan mengelola emosinya sendiri dan orang lain untuk mencapai tujuan membangunkan hubungan yang produktif serta meraih kecemerlangan.
Berikut adalah beberapa tafsiran yang diberikan oleh pensyarah Universiti Teknologi Malaysia UTM, Ustazah Norhafizah Musa, melalui program Usrati yang bersiaran di IKIMfm, setiap Khamis jam 5.15 petang.
Amalan tasbih, tahmid, takbir penawar kepayahan
Kisah pertemuan Saidina Ali dan Saidina Fatimah dengan Rasulullah SAW, untuk mendapatkan pembantu menguruskan rumah tangga mereka, Rasulullah SAW menitipkan amalan tasbih, tahmid dan takbir yang menjadi penawar serta mampu mengurangkan kepayahan dialami puteri kesayangan itu. Amalan ucapan puji-pujian kepada Allah SWT sebenarnya membabitkan elemen  emosi dan spiritual iaitu pakej menuju kebahagiaan jika diucapkan dengan ihklas atas nikmat dikurniakan kepada kita. Banyakkan memuji Allah SWT, Insya allah kita membina kecerdasan emosi dengan panduan Islam.
Ada 5 komponen dasar dalam elemen pendidikan kecerdasan emosi dalam keluarga. Pertama, pengenalan diri kerana individu yang mengenali dirinya akan mengetahui tanggungjawab, kelebihan , kekurangan serta mampu memberi ketenangan emosi dan kebahagiaan kepada orang lain.
Rasulullah SAW bersabda : “Doa seorang Muslim untuk saudaranya tanpa pengetahuannya adaalh mustajab, di atas  kepalanya ada malaikat yang bertugas. Setiap kali ia mendoakan untuk kebaikan saudaranya, malaikat yang bertugas itu berkata amin dan bagimu sama seperti itu.” (Riwayat Muslim)
   Mereka yang memiliki kecerdasan emosi tidak mementingkan diri sendiri, malah apa sahaja kebaikan untuk dirinya juga diharapkan kepada orang lain. Allah SWT akan mengangkat nilai doa seperti itu bagai doa mustajab.
Komponen dasar dalam elemen pendidikan kecerdasan emosi yang kedua ialah penguasaan diri sama ada suami, isteri, ibu, bapa atau anak. Mereka yang mempunyai disiplin diri mampu mematuhi peraturan. Dalam rumah tangga, wajar diwujudkan peraturan dan disiplin tertentu.
Contohnya, ada waktu yang ditetapkan untuk menonton televisyen, makan di tempat yang sesuai dan lain- lain. Jika kita dapat mematuhi peraturan, ini adalah petanda kita mampu untuk menguasai diri sendiri.
Sebagai seorang muslim, sudah tentu kita mahukan keluarga yang taat kepada Allah SWT, mampu menahan diri daripada nafsu dan godaan syaitan. Pada ketika ini, penguasaan diri berperanan untuk mengelakkan kita terjebak gejala tidak baik.
Persediaan mental, Spiritual
Usaha menguasai diri membabitkan persediaan mental dan spiritual kerana adanya ikatan mantap dengan Allah SWT.Jika tiada ikatan dengan tauhid, segala yang dilakukan hanya sia-sia, tetapi jika semua perkara dikaitkan dengan Allah SWT, penguasaan diri individu lebih mudah.
Komponen dasar ketiga dalam elemen pendidikan kecerdasan emosi ialah motivasi diri. Penting bagi setiap orang mempunyai motivasi diri, tiada kebergantungan dengan orang lain, kerana ia mampu membawa diri kepada perkara yang baik.
Menghadapi cabaran besar dalam rumah tangga mahupun kehidupan, kita juga memerlukan penasihat peribadi supaya setiap tindakan yang dilakukan lebih tepat, baik serta mendapat keredhaan Allah SWT.
Firman Allah SWT yang bermaksud :”Sesungguhnya orang yang beriman yang berkata tuhan kami adalah Allah SWT dan dia istiqamah, maka Allah turunkan padanya malaikat yang membisikkan padanya, jangan takut, jangan sedih, bergembiralah kamu dengan syurga yang dijanjikan oleh Allah dan Kami (Allah) adalah pelindung kepada kehidupan kamu didunia dan akhirat”(Surah al Fussilat ayat 30)
Mukmin Istiqamah, taat terima dorongan baik
Ayat itu memberi kesan hebat kepada  emosi, seolah-olah Allah SWT menawarkan penasihat kepada kita. Mereka yang beristiqamah dan taat kepada Allah SWT akan menerima dorongan yang baik untuk menyelesaikan permasalahan dalam kehidupan serta rumah tangga.
Bersabar menghadapi kesulitan, malah mampu membalas kejahatan dengan kebaikan. Inilah yang dikatakan kurniaan Allah SWT, barangkali malaikat yang membisikkan kepada kita kata-kata yang baik, berserta ilmu dipelajari. Ia adalah perkara yang sangat diperlukan dalam membantu menjalani kehidupan yang lebih baik, maka jika dilihat dalam perspektif islam, jadilah kita umat yang benar-benar meyakini Allah SWT, beriman dan patuh kepada Nya.

Maksud hadis rasulullah SAW, Allah SWT memberikan dunia ini kepada orang yang Allah cintai dan orang yang Allah SWTtidak cintai. Tetapi Allah SWT hanya memberikan ketaatan kepada orang yang Allah SWT cintai, tidak kepada orang yang Allah SWT tidak cintai. Oleh itu, istiqamah dengan ketaatan kepada Allah SWT membawa jaminan perlindungan daripada Nya dan akan dibekalkan dengan motivasi diri yang tinggi.

0 comments:

Post a Comment