ISLAM tidak melarang umatnya berhutang tetapi perlu melalui kontrak yang berlandaskan syarak.
DEWASA ini, manusia berlumba-lumba mengejar kemewahan dan kesempurnaan hidup sehingga memerlukan mereka berhutang.
Golongan ini berpegang kepada prinsip gaya hidup mewah meskipun
hutang keliling pinggang. Punca utama mereka berhutang adalah untuk
menunjuk-nunjuk dan bermegah-megah kepada rakan-rakan serta memiliki
harta yang lebih daripada orang lain.
Sikap pembaziran tanpa keperluan ini adalah dilarang sama sekali oleh
Allah SWT sebagaimana disebut dalam surah Al-Isra’ ayat 27: Ertinya:
“Sesungguhnya orang yang membazir itu adalah saudara-saudara syaitan dan
syaitan itu pula adalah mahkluk yang sangat kufur kepada Tuhan-Nya”.
Namun, pada zaman moden yang mencabar ini, kos hidup dan harga barang
keperluan semakin mencanak naik. Rentetan itu, kita terpaksa mencari
jalan untuk menyelesaikan masalah tersebut.
Ia secara tidak langsung menjadikan berhutang sebagai lumrah dalam
kehidupan manusia. Kita terpaksa berhutang untuk membeli kenderaan,
rumah, perabot dan untuk memulakan sesuatu perniagaan. Justeru,
berhutang sebagai perkara yang tidak dapat dihindarkan pada hari ini.
Konsep berhutang
Jika dilihat dari perspektif syariah, secara umumnya tidak ada halangan untuk berhutang dalam memenuhi keperluan masing-masing.
Antaranya, firman Allah SWT dalam surah Al-Baqarah yang menyebut:
Ertinya: “Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu menjalankan
sesuatu urusan dengan hutang piutang yang diberi tempoh hingga ke suatu
masa yang tertentu, maka hendaklah kamu menulis (hutang dan masa
bayarannya) itu dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menulisnya
dengan adil (benar)”. (Al-Baqarah: 282)
Ayat di atas menunjukkan bahawa konsep berhutang adalah dibenarkan
dalam kehidupan manusia. Ia juga menggariskan beberapa syarat dalam
berhutang seperti mestilah direkodkan bagi mengelakkan pertelingkahan
bagi pihak berkontrak pada masa depan.
Bagaimanapun, Allah telah menjelaskan bahawa berhutang mestilah
bersandarkan kepada beberapa kontrak yang diiktiraf syariah dan bukannya
dengan cara yang tidak diredai Allah seperti riba.
Ini dapat dilihat dalam firman Allah tentang pengharusan jual beli
dan pengharaman riba dalam ayatnya: Ertinya: “Allah menghalalkan berjual
beli dan mengharamkan riba.Allah kurangkan (kebaikan harta yang
dijalankan dengan mengambil) riba dan mengembangkan (berkat harta yang
dikeluarkan melalui) sedekah. Dan Allah tidak suka kepada orang-orang
yang kekal terus dalam kekufuran dan selalu melakukan dosa.”
(Al-Baqarah: 275 hingga 276).
Berdasarkan ayat-ayat yang dikemukakan di atas, meskipun Islam
membenarkan konsep hutang tetapi Islam telah menggariskan beberapa
penekanan utama perlu diperhalusi dalam hal ini.
Hutang itu dibolehkan tetapi mestilah melalui mekanisme yang
dibenarkan oleh Islam iaitu melalui kontrak yang berlandaskan syarak dan
menjauhi elemen riba.
Di samping itu, Islam juga menegaskan supaya kita bersegera dalam
membayar hutang untuk mengelakkan hutang berpanjangan dalam kehidupan
kita.
Artikel Penuh:
http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=1030&pub=Kosmo&sec=Varia&pg=va_01.htm#ixzz3HgWamOUF
Hakcipta terpelihara
0 comments: